مراقبت های بعد از جراحی دندان

مراقبت های بعد از جراحی دندان

مراقبت های بعد از جراحی دندان

طبق دستورالعمل ها  قبل و بعد از جراحی نکاتی به  بیماران  گفته می شود که علاوه بر عوارض آن جراحی، دندانپزشک روش هایی برای  جلوگیری و رفع عوارض شایع که احتمال دارد برای  بیمار به رخ دهد را گوشزد  می کند. به طور معمول کنترل و پشگیری اولیه عوارض جراحی توسط دندانپزشک صورت می گیرد اما رعایت نکات برای پیشگیری از عوارض توسط بیمار الزامی می باشد. حال قرار است به برخی از عوارض رایج که باید توسط بیماران رعایت شود نگاهی بیاندازیم.

مراقبت های بعد از جراحی دندان

مراقبت های بعد از جراحی دندان

کنترل خون ریزی پس از عمل

-قرار دادن یک تکه گاز مرطوب بر روی قسمتی که در حال خون ریزی می باشد اولین حرکت برای کنترل خون ریزی می باشد که اگر در این قسمت از تکه گاز خشک استفاده شود در هنگامی که خون ریزی پایان می یابد و تکه گاز را جابجا می کنیم لخته نیز جابجا می شود و احتمال خون ریزی دوباره شکل می دهد.

-بیمار باید گاز را به مدت ۳۰ دقیقه فشار دهد و از صحبت کردن به مدت زمان ۲ الی ۳ ساعت خودداری کند.

-خون ریزی تا مدت ۲۴ ساعت پس از جراحی طبیعی می باشد اما اگر مقدار خون ریزی افزایش یافت بیمار مجددا بایستی تکه گاز مرطوبی را بر روی قسمتی که در حال خون ریزی می باشد به مدت ۱ ساعت قرار دهد.

-روشی که برای کنترل بهتر خون ریزی وجود دارد این است که چای کیسه ای را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی دندان گذاشت، زیرا اسید تانیک موجود در چای منقبظ کننده است.

-بایستی به بیمار گوشزد کرد به مدت ۱۲ ساعت از سیگار کشیدن اجتناب کند یا حداقل اینکار را با مکش هایی آرام و ملایم انجام دهد.

-استفاده از نی نیز به دلیل اینکه فشارمنفی تولید می کند ممنوع است.

-بیمار باید به مدت ۱۲ ساعت از ریختن آب دهان خود به بیرون خودداری کند زیرا اینکار با ایجاد فشار منفی باعث خون ریزی مجدد می شود.

-با توجه به اینکه فعالیت سنگین سبب افزایش جریان خون می شود، انجام فعالیت سنگین پس از جراحی به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت موجب خون ریزی مجدد می شود.

-خون ریزی و نشت خون و خونی شدن بزاق دهان تا ۲۴ ساعت طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد ولی اگر خون ریزی طولانی و لخته های بزرگ خون همچنان ادامه داشته باشد باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

بعد از جراحی دندان

بعد از جراحی دندان باید چیکار کنیم

کنترل عوارض پس از عمل

درد

-معمولا تمام بیماران توقع مقداری درد را پس ازجراحی را دارند .

– درد معمولا شدید نیست و در اغلب بیماران بدون تجویز نسخه تسکین پیدا می کند.

-اوج درد معمولا ۱۲ ساعت طول می کشد و در اکثر مواقع بیش از دو روز ادامه پیدا نمیکند.

-مصرف دارو های ضد درد باید قبل از برطرف شدن بی حسی مصرف شوند. اییوبروفن ها و استامینوفن ها معمولا پر مصرف ترین دارو ها برای تسکین درد هستند. هیدروکدون، کدئین و اکسی کدون از دیگر داروها هستند.

 

رژیم غذایی

– بهترین وعده ی غذایی در روز اول و بعد از جراحی انواع غذا های آبکی و پرکالری است. بهتر است روز اول به میزان ۲ لیتر آب مصرف شود و همچنین رژیم غذایی خنک باشد.

 

رعایت بهداشت دهان

-دندانهایی که نسبت به دندان جراحی شده فاصله دارند را میتوان به طور همیشگی و با احتیاط مسواک زد. شستشو با آب نمک نیز از جمله کارهای مثبت یاد می شود. درصورت مشکل بودن بهداشت میتوان از پراکسید هیدروژن رقیق شده به میزان ۳ الی ۴ بار در روز استفاده کرد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و به منظور مطالعه مقالات بیشتر از صفحه مقالات کلینیک دندانپزشکی ستاره شرق دیدن کنید و همچین به منظور نوبت دهی و اطلاع از آدرس کلینیک به صفحه تماس با ما ،  کلینیک دندان پزشکی ستاره شرق مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با دندانپزشک در واتساپ
مشاوره رایگان