دلایل انجام ارتودنسی

دلایل انجام ارتودنسی

چرا نیاز به ارتودنسی داریم؟

دلایل انجام ارتودنسی و پاسخ به این سوال که چرا نیاز به ارتودنسی دندان داریم متعدد است که در ادامه چند نمونه از آنها را مطرح خواهیم کرد:

  • ارتقا سلامت دهان: یکی از دلایل ابتدایی برای نیاز به ارتودنسی دندان بهتر کردن بهداشت دهان است. دندان‌های نامرتب می‌توانند فواصلی را ایجاد کند که ذرات غذا و پلاک‌ها در آن قیمت تجمع کنند و ریسک ابتلا به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و دیگر مشکلات سلامت دهان را افزایش دهند.
  • برطرف کردن مشکلات عملکرد دندان‌ها: هم تراز نبودن دندان‌ها یا ساختار فک می‌تواند به ایجاد مشکلات عملکردی مانند سختی در جویدن و صحبت کردن منجر شود. درمان ارتودنسی به برطرف کردن مشکلات، ارتقا سطح عملکرد دهان و کاهش دردی که همراه بی‌نظمی‌های بایت است کمک می‌کند.  مال آکلوژن یا مشکلات هم‌ترازی بایت می‌تواند منجر به درد فک و اختلال مفصل گیجگاهی فکی شود. درمان ارتودنسی این مشکلات را برطرف کرده و سلامت دهان را به مدت طولانی بهبود می‌بخشد.
  • مزایای زیبایی: علاوه بر ارتقا سلامت دهان و عملکرد آن، ارتودنسی می‌تواند به افزایش سطح زیبایی لبخند شما نیز کمک کند. صاف کردن دندان‌های بهم ریخته، بستن فاصله بین دندان‌ها و برطرف کردن مشکلات بایت اعتماد به نفس شما را به میزان زیادی بالا می‌برد و لبخندی جذاب را به شما هدیه می‌دهد.

مزایا و نیاز به ارتودنسی فراتر از صاف کردن دندان‌هاست. دندان‌های مرتب برای تمیز کردن و نگهداری بسیار راحتتر هستند و ریسک مشکلات دندان‌ها در آینده را بسیار کاهش می‌دهند. با سرمایه‌گذاری بر روی این درمان دندانپزشکی می‌توانید از داشتن لبخندهای سالم و زیبا طی سال‌های طولانی لذت ببرید.

دلایل انجام ارتودنسی

دلایل انجام ارتودنسی

دلایل انجام ارتودنسی

اگر بخواهیم بررسی کنیم که چه دندان‌هایی باید ارتودنسی شوند باید به مشکلات دندان‌ها بپردازیم. در ادامه چند نمونه از مشکلات را بررسی خواهیم کرد.

  • حالتی که دندان‌های بالایی روی دندان‌های پایینی قرار می‌گیرند و آنها را پوشش میدهند (overbite)
  • زمانی که دندان‌های پایینی جلوتر از دندان‌های بالا قرار می‌گیرند (underbite)
  • در حالی که دهان شما بسته است دندان‌های بالایی پشت دندان‌های پایینی قرار می‌گیرند (crossbite)
  • زمانی که دندان‌ها را روی هم می‌گذارید فاصله ای بین دندان‌های بالا و پایین وجود دارد (open bite)
  • فضاهایی که به صورت رندوم بین دندان‌ها وجود دارد (spacing)
  • زمانی که دهان شما فضای کافی برای دندان‌ها ندارد که باعث روی هم افتادن دندان‌ها می‌شود (crowding)

هزینه ارتودنسی دندان بستگی به میزان پیچیدگی مشکلات و همچنین نوع مشکلات دندان‌ها متفاوت خواهد بود. 

مزایای و دلایل انجام ارتودنسی

با پیشرفت تکنولوژی درمان‌های ارتودنسی راحت تر و قابل دسترس تر شده اند. مزایای بی شماری در انجام ارتودنسی وجود دارد که فراتر از بالا بردن زیبایی لبخند افراد است. در واقع جدا از دلایل زیبایی دلایل انجام ارتودنسی بیشتر مربوط به حفظ سلامت دهان و سلامت کلی بدن است. 

مزایای و دلایل انجام ارتودنسی

مزایای و دلایل انجام ارتودنسی

اولا ارتودنسی نقش کلیدی را در بهبود سلامت دهان ایفا می کند. دندان‌های بهم ریخته می توانند مشکلات سلامتی زیادی از جمله بیماری های لثه، پوسیدگی دندان و حتی از دست دادن دندان ایجاد کنند. وقتی ازدحام دندان وجود دارد (crowding) و یا دندان‌ها کج هستند خیلی سخت می شود آنها را تمیز کرد که این امر منجر به تجمع و رشد باکتری ها می شود. درمان ارتودنسی مانند بریس ها یا الاینرهای شفاف دندان‌ها را به تدریج جابجا کرده تا به جایگاه درست برسند و حفظ بهداشت دهان را آسان تر می کنند. دندان‌های صاف و مرتب همچنین ریسک دندان قرچه، اختلالات فک و سردرد را کاهش می‌دهد. داشتن زندگی سالم و راحت و جلوگیری از دردهای بی‌شمار در سنین بالا از دلایل انجام ارتودنسی می‌باشد. 

دوما ارتودنسی به سلامت کلی دهان و دندان کمک می کند. مشکلات سلامت دهان می تواند تاثیرات قابل توجه ای بر روی سلامت بدن افراد داشته باشد. بهداشت ضعیف دهان می تواند به عفونت های سیستماتیک، بیماری های قلبی عروقی و حتی مشکلاتی در دوران بارداری می شود. از طرفی دندان‌های صاف و سالم و لبخندی زیبا اعتماد به نفس افراد را بالا می برد و منجر به بهبود سلامت روان و کیفیت کلی زندگی می شود. بسیاری از افراد از تاثیر مشکلات دندان‌ها بر روی سیستم قلبی عروقی بدن متعجب می‌شوند اما واقعیت این است که یکی از عوامل مشکلات قلبی می‌تواند سلامت و بهداشت ضعیف دندان‌ها باشد. یکی از دلایل انجام ارتودنسی که بسیار مهم است جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عفونت است. 

علاوه بر این ارتودنسی می تواند تاثیر مثبتی در صحبت کردن و تلفظ کلمات داسته باشد. مال آکلوژن که معمولا به عنوان بد بایت (bad bite) شناخته می‌شود، می تواند روی نحوه حرف زدن افراد تاثیر بگذارد. دندان‌های نامرتب می تواند دلیل گرفتگی زبان در هنگام تلفظ و حرف زدن باشد که در نتیجه مشکلاتی را در ارتباط برقرار کردن ایجاد کند. درمان ارتودنسی به هم تراز شدن دندان و فک کمک می کند و به افراد اجازه بیان درست کلمات را می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای ارتودنسی تاثیر بلندمدت و به صرفه آن است. گرچه درمان ارتودنسی ممکن است در ابتدا گران بنظر برسد، می تواند هزینه های اضافی برای پروسه های درمان دندان در آینده را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد. دندان‌های نامرتب در معرض ترک خوردگی و شکستگی است. با هم تراز کردن دندان‌ها این مشکلات رفع می شود و نیاز به درمان های پرهزینه برای ترمیم کاهش پیدا می کند. یکی دیگر از دلایل انجام ارتودنسی جلوگیری از هزینه‌های تقریبا زیاد روش‌های ترمیم دندان‌های پوسیده است.

در آخر ارتودنسی گزینه های درمان زیادی را به نسبت نیاز افراد در اختیار آنها قرار می دهد. بریس های سنتی، الاینرهای شفاف، بریس های لینگوال و بریس های سرامیکی تعدادی از گزینه های قابل دسترسی هستند. این گزینه ها انعطاف پذیری را فراهم می کنند و به بیماران اجازه می دهند درمان مناسب با شیوه زندگی، نگرانی های زیبایی و مدت زمان درمان را انتخاب کنند.

ارتباط با ستاره شرق و تعیین نوبت

کلینیک دندانپزشکی ستاره شرق شش روز در هفته از شنبه تا پنجشنبه اقدام به خدمات رسانی به بیماران خود می‌کند. این مجموعه از روز شنبه تا  پنجشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ اقدام به ارائه خدمات دندانپزشکی می‌نماید.

جهت برقراری ارتباط با کلینیک دندانپزشکی ستاره شرق و تعیین نوبت می‌توانید از طریق روش های زیر اقدام کنید:

از طریق شماره‌های تماس با مجموعه: ۷۷۵۵۵۲۲۰-۰۲۱

مراجعه حضوری به آدرس: خیابان مدنی شمالی، نبش خیابان حیدری (لشگر)، پلاک ۱۰۸۶/۲ طبقه سوم

برای داشتن اطلاعات به روز از کلینیک دندانپزشکی ستاره شرق می‌توانید این مجموعه را در صفحه اینستاگرام ما نیز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با دندانپزشک در واتساپ
مشاوره رایگان