آیا باید دندان عقل را عصب کشی کرد؟

آیا باید دندان عقل را عصب کشی کرد؟

آیا باید دندان عقل را عصب کشی کرد؟

عصب کشی چیست؟آیا باید دندان عقل را عصب کشی کرد؟

عصب کشی دندان عقل یکی از موضوعاتی است که بحث‌های بسیاری را در میان متخصصان دندانپزشکی و بیماران به وجود آورده است. بسیاری از بیماران هرگز با توصیه انجام درمان ریشه بر روی دندان عقل مواجه نمی شوند ، اما این وضعیتی است که می تواند هر از گاهی اتفاق بیفتد. هنگامی که قرار است این کار را انجام شود ، بهتر است درمورد اینکه دقیقاً عصب کشی چیست، تفاوت عصب کشی دندان‌های عقل با سایر دندان‌ها و قیمت عصب کشی مطلع شوید. شما نمی توانید بدون دانستن این موارد تصمیم بگیرید که عصب کشی بر روی دندان عقل یک تصمیم عاقلانه است یا خیر.

سوال معمول بیماران در خصوص دندان عقل این است دندان عقل نیاز به عصب کشی دارد؟ دندان عقل آخرین ردیف دندان‌هاست که در می‌آید و معمولا به دلیل ورود دیر هنگام اشان مشکلاتی مانند کمبود فضا و بهن ریختگی دندان‌ها را به وجود می‌آورند. وقتی این مشکلات به وجود می‌آیند، ضروری است تا روش‌های درمانی مختلفی از جمله عصب کشی انجام شود.

عصب کشی شامل برداشتن پالپ عفونی یا آسیب دیده شده از قسمت داخلی دندان، تمیز کردن آن ناحیه از عفونت شودو بعد برای جلوگیری از ایجاد عفونت دندان پر شود. این پروسه معمولا بر روی دندان‌هایی انجام می‌شود که دچار کرم خوردگی‌های عمیق، پوسیدگی شدید یا آبسه شده‌اند. اگرچه وقتی بحث دندان عقل می‌شود تصمیم برای انجام عصب کشی می تواند پیچیده شود.

یک بحث در راستای درمان عصب کشی برای دندان عقل این است که می تواند به حفظ دندان‌های طبیعی کمک کند. با انتخاب روش عصب کشی بجای کشیدن دندان بیماران می‌توانند دندان‌های طبیعی خود را حفظ کرده و از مشکلاتی که در راستای دندان از دست رفته پیش می‌آید جلوگیری کنند. علاوه بر این، حفظ دندان عقل از طریق عصب کشی می تواند به جلوگیری از جابجایی دندان که منجر به مشکلات بایت و همترازی می‌شود کمک کند.

یکی دیگر از مزایای درمان عصب کشی این است که می تواند درد و ناراحتی که بخاطر ریشه عفونی یا ملتهب شده به وجود آمده را درمان کند. اغلب تمیز کردن دندان عقل سخت است. این می تواند به تجمع باکتری، عفونت لثه و حتی کیست دندان (cyst formation) منجر شود. با انجام عصب کشی دندان عقل بیماران می توانند منبع عفونت را حذف کرده و از درد و تورم رهایی پیدا کنند.

اگرچه بحث‌هایی در مورد نحوه انجام عصب کشی بر روی دندان عقل وجود دارد. یکی از نگرانی‌ها این است که پروسه می تواند به دلیل جایگاه و آناتومی این دندان‌های آسیای بزرگ چالش برانگیز باشد. دندان‌های عقل معمولا در آخر دهان قرار دارند و دسترسی دندانپزشک به آنها را سخت می کنند. به علاوه ریشه دندان‌های عقل معمولا خمیده و پیچیده هستند که به همین علت ریسک مشکلات در طول پروسه عصب کشی را افزایش می دهند.

از این گذشته دندان‌های عقل برای جویدن درست یا عملکرد بایت دندان‌ها ضروری نیستند. در حقیقت بسیاری از افراد دندان‌های عقل خود را کشیدند تا از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری کنند. کشیدن دندان یکی از روش‌های معمول برای دندان عقل است مخصوصا وقتی که باعث درد، عفونت یا آسیب به دندان‌های اطراف می شوند.

به طور کلی تصمیم برای انجام عصب کشی دندان عقل بستگی به نظر پزشک و شرایط بیمار دارد. یک دندانپزشک متخصص با ارزیابی شرایط دندان شما، بررسی سلامت کلی دهان بیمار و صحبت در مورد مزایا و ریسک احتمالی انجام عصب کشی و کشیدن دندان به شما بهترین روش را توصیه می کند.

درمان عصب کشی چیست؟

به طور خلاصه ، درمان ریشه روشی است که طی آن ، پالپ دندان و بافت داخلی دندان که شامل عصب و رگ‌های خونی است – از دندان خارج می شود. پس از برداشتن پالپ و قبل از پر شدن، فضای داخلی دندان با مواد ضد باکتری تمیز و پر می گردد. دلیل انجام یک درمان ریشه می تواند از یک مورد به مورد دیگر متفاوت باشد ، اما شایع ترین دلیل این است که پالپ دارای عفونت باکتریایی است. معمولاً به عنوان “آبسه دندان” شناخته می شود. درست است که برخی از داروها می توانند درد و تورم مرتبط با دندان آبسه دار را کاهش دهند ، ولی عفونت (و بنابراین علائم آن) همیشه تا زمان برداشتن پالپ موجود هستند.

what is denervation treatment - آیا باید دندان عقل را عصب کشی کرد؟

درمان عصب کشی

چه چیزی باعث تفاوت درمان ریشه در دندان عقل می شود؟

دندان‌های عقل ، دندان‌های غیر نرمال دهان هستند، زیرا می توانند در اندازه‌ها، شکل‌ها، جهت‌ها و الگوهای مختلف ایجاد شوند. بعضی از افراد متأسفانه حتی بیش از چهار دندان عقل عادی نیز دارند. به عبارت ساده ، دندانهای عقل مطمئناً مانند دندان‌های معمولی به نظر می رسند ، اما آناتومی آنها کاملاً متفاوت است. این تفاوت ها در توانایی انجام درمان ریشه با موفقیت تأثیر میگذارد.

دندانهای عقل اغلب “ریشه های به هم چسبیده” دارند، به این معنی که ریشه‌های آنها مانند دندان‌های معمولی از یکدیگر جدا نیست. بعضی دندان‌های عقل ریشه‌هایی دارند که به طور گسترده ای فاصله دارند و از یکدیگر دور می شوند. بعضی از دندان‌های عقل حتی ریشه هایی دارند که به شدت خم می شوند یا به شدت چرخانده می شوند و شبیه به “گره” هستند. ساختار ریشه دندان عقل عامل اصلی در موفقیت یا عدم موفقیت درمان ریشه یا عصب کشی آن است.

درمان ریشه یا عصب کشی تا حدودی به توانایی پزشک برای دسترسی به فضای داخل یک ریشه بستگی دارد. ریشه هرچه محکم تر باشد ، تمیز کردن پالپ و  فضای خالی و قرار دادن مواد پر کننده راحتتر می شود. ریشه‌هایی که دارای خمیدگی یا زاویه‌های تیز هستند ، نه تنها درمان آنها دشوارتر است ، بلکه گاهی اوقات غیرممکن نیز هستند. ریشه‌های خمیده ، حتی در صورت دسترسی ، ضد عفونی کردن و پر کردن صحیح آن نیز سخت تر است. همه این عوامل انجام درمان کانال ریشه بر روی دندانهای عقل را به چالش تبدیل می کند.

فقط با مشاوره با یک متخصص اندودنتیست می توانید تشخیص دهید که آیا آبسه دندان عقل دارید و آیا می توان آن را با درمان ریشه یا عصب کشی درمان کرد. درد دندان عقل  می تواند به روش‌های مختلفی بروز کند که باید سریعاً با متخصص اندودنتیست  یا متخصص عصب کشی خود مشورت کنید. اینها علائم عفونت پالپ است که باید به زودی درمان شود ، خواه با درمان ریشه یا خیر.

مزایای عصب کشی دندان عقل

خیلی از مردم کنجکاو هستند تا بدانند مزایای انجام عصب کشی دندان عقل چیست؟ دندان عقل یکی از چهار دندان آسیای بزرگ است که معمولا بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در انتهای دهان در می آید.

دندان عقل را بکشیم یا عصب کشی کنیم ؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از مزایای عصب کشی، نجات دادن دندان از کشیده شدن است. کشیدن دندان مخصوصا دندان عقل معمولا پیچیده تر و دردناک تر از عصب کشی است. کشیدن دندان می تواند باعث مشکلاتی از جمله حفره خشک (dry socket)، عفونت، خون ریزی و یا آسیب به دندان‌های مجاور یا عصب شود.

عصب کشی دندان عقل می تواند باعث رهایی از درد و بی قراری شود. دندان عقلی که نیازمند عصب کشی است معمولا به سرما، گرما و فشار بسیار حساس است. همچنین می تواند باعث التهاب، تب یا تنفس بدبو شود. عصب کشی می تواند این علائم را با حذف منبع عفونت یا التهاب از بین ببرد.

عصب کشی می تواند از پخش شدن عفونت جلوگیری کند. دندان عقلی که عفونت کرده یا متورم شده می تواند بر روی بافت‌ها و استخوان‌های اطراف تاثیر بگذارد یا حتی از طریق گردش خون به بخش‌های دیگر بدن سرایت پیدا کند. این شرایط می تواند به مشکلات جدی از جمله آبسه، سلولیت (cellulitis)، التهاب استخوان و مغز استخوان یا سیپتیسمی (septicemia)ختم شود. عصب کشی می تواند از پخش شدن عفونت جلوگیری کند.

عصب کشی دندان عقل می تواند عملکرد و سلامت دهان را بهبود بخشد. دندان عقلی که سالم است می تواند از جویدن، صحبت کردن و برقراری هم ترازی دندان‌ها کمک کند. دندان عقلی که پوسیده شده یا آسیب دیده است می تواند در عملکرد دندان مداخله ایجاد کند و باعث مشکلاتی از جمله پوسیدگی، بیماری های لثه یا مشکلات بایت شود. عصب کشی می تواند با از بین بردن بافت آسیب دیده یا عفونی شده و پر کردن آن با مواد مخصوص و بادوام به ارتقا سلامت دهان کمک کند.

این ها بخشی از مزایای عصب کشی دندان عقل بودند. اگرچه هر دندان عقلی نیازمند انجام عصب کشی نیست. بعضی از دندان های عقل ممکن است هیچ گونه مشکلی به وجود نیاورند و به حال خود رها شوند. بعضی از دندان‌های عقل بهتر است کشیده شوند تا تحت درمان عصب کشی قرار گیرند. بهترین راه برای آگاهی از این موضوع که به عصب کشی برای دندان عقل احتیاج دارید یا خیر این است که با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید. دندانپزشک شما دندان شما را بررسی کرده و با انجام رادیوگرافی می تواند شرایط را ارزیابی کند و بهترین راه حل را به شما ارائه دهد.

چقدر بعد از عصب کشی  غذا بخوریم؟ 

اگر شما اخیرا تحت درمان عصب کشی دندان عقل قرار گرفته اید ممکن است کنجکاو باشید که چه زمانی و چه چیزهایی را می توانید بخورید.

خوردن بعد از عصب کشی امکان پذیر است اما احتیاج دارید تا یک سری راهنمایی‌ها را دنبال کنید تا از بروز مشکلات خودداری کرده و از درست پیش رفتن روند بهبود مطمئن شوید.

اولین چیزی که در خوردن غذا بعد از عصب کشی باید در نظر بگیرید زمان بندی است. شما باید صبر کنید تا زمانی که بی حسی ناشی از اعمال بی حسی در طول پروسه، از بین برود. این به این دلیل است که ممکن است شما تصادفا زبان، کونه یا لب خود را گاز گرفته و منجر به آسیب یا خونریزی شوید. همچنین ممکن است در حالیکه که دهان شما بی حس است، مشکلاتی در جویدن و بلعیدن درست داشته باشید.

دومین چیزی که باید در عصب کشی دندان عقل در نظر بگیرید نوع غذایی است که مصرف می کنید. شما باید از مصرف مواد غذایی سفت، چسبناک، کرانچی یا غذاهایی که نیازمند جویدن زیاد هستند خودداری کنید چون ممکن است فشار زیادی بر روی دندان تحت درمان قرار گرفته ایجاد کرده یا باعث بیرون کشیدن مواد پر کننده دندان شوید. پس از مصرف مواد غذایی مانند آجیل، پاپ کورن، چیپس، آبنبات، یخ، قهوه، چای و نوشابه جدا خودداری کنید.

در عوض مواد غذایی نرم و میکس شده که به راحتی قابل جویدن و بلعیدن هستند را انتخاب کنید. مواد غذایی که می توانید با خیال راحت استفاده کنید شامل ماست، تخم مرغ، سیب زمینی له شده، پاستا، برنج، موزو اسموتی‌ها هستند.

همچنین شما باید مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه داشته و از نفوذ باکتری‌ها در داخل دهان جلوگیری کنید.

برای حفظ پروسه عصب کشی شما باید بعد از غذا خوردن دهان خود را با آب نمک بشویید تا به کاهش التهاب و تجمع باکتری‌ها کمک کنید. شما می توانید دندان‌های خود را با مسواک‌های نرم و خمیردندان حاوی فلوراید تمیز کیند اما از مسواک زدن مستقیم دندان درمان شده تا زمانی که مواد پر کننده یا تاج دندان به خوبی ادغام نشده است جدا جلوگیری کنید. همچنین شما می توانید دندان‌های خود را با احتیاط نخ دندان بکشید اما از نخ دندان کشیدن در اطراف دندان درمان شده تا زمانی که به خوبی ترمیم نشده است جلوگیری کنید.

شما می توانید هر گونه راهنمایی از جمله نحوه مدیریت درد، داروها و قرارهای ملاقات با پزشک در خصوص عصب کشی که توسط دکتر به شما داده می شود را دنبال کنید. بهتر است اگر یکی از این علائم را دارید فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

  • درد شدید یا تورمی که با مصرف دارو هم برطرف نمی شود.
  • خون ریزی از دندان و لثه درمان شده
  • تب یا نشانه های عفونت
  • واکنش آلرژیک به داروها
  • شل شدن یا شکستن موقتی مواد پر کننده دندان یا تاج
  • آسیب به دندان درمان شده یا بافت‌های اطراف آن

ارتباط با ستاره شرق و تعیین نوبت

کلینیک دندانپزشکی ستاره شرق شش روز در هفته از شنبه تا پنجشنبه اقدام به خدمات رسانی به بیماران خود می‌کند. این مجموعه از روز شنبه تا  پنجشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ اقدام به ارائه خدمات دندانپزشکی می‌نماید.

جهت برقراری ارتباط با کلینیک دندانپزشکی ستاره شرق و تعیین نوبت می‌توانید از طریق روش‌های زیر اقدام کنید:

از طریق شماره‌های تماس با مجموعه: ۷۷۵۵۵۲۲۰-۰۲۱

مراجعه حضوری به آدرس: خیابان شهید مدنی، نرسیده به تقاطع سبلان، خیابان طیرانی پلاک ۳۰

برای داشتن اطلاعات به روز از کلینیک دندانپزشکی ستاره شرق می‌توانید این مجموعه را در صفحه اینستاگرام ما نیز دنبال کنید.

 

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با دندانپزشک در واتساپ
مشاوره رایگان